Fasilitointityö

Autamme organisaatiota järjestämään erilaisia merkityksellisiä tilaisuuksia ja varmistamaan, että yhdessä työskenteleminen on tavoitteellista, osallistavaa, sujuvaa ja innostavaa.

Fasilitointi sopii tilanteeseen, jossa:

Organisaatio haluaa varmistaa, että sen järjestämä tilaisuus onnistuu ja vastaa sille asetettuja odotuksia ja tavoitteita.

Fasilitaattorin tavoitteena ja tehtävänä on edesauttaa kokouksen, tiimitilaisuuden, työyhteisön kehittämispäivän tai suuremmankin henkilöstötilaisuuden onnistuminen ja tuloksellisuus.

Ratkaisu – mikä on asiakkaan saama hyöty?

Fasilitoinnin avulla saadaan ihmiset tehokkaasti mukaan yhteiseen kehittämiseen ja muutokseen. Fasilitoinnissa käytetään työkaluja ja tekniikoita, joiden avulla ryhmä motivoituu, osallistuu ja innostuu
yhdessä tekemiseen. Osallistujien osaaminen ja erilaiset näkemykset saadaan valjastettua yhteisen tavoitteen eteen työskentelemiseen. Samalla tunne vaikuttamisesta ja osallisuudesta vahvistaa osallistujien
sitoutumista yhteiseen kehittämiseen ja tilaisuuden pohjalta tehtyihin päätöksiin. Fasilitaattori suunnittelee tilaisuuden juoksutuksen sekä siellä hyödynnettävät menetelmät, ohjaa yhdessä työskentelyä sekä auttaa, kannustaa, innostaa ja sparraa osallistujia niin, että kaikkien potentiaali saadaan käyttöön.

Näin fasilitointitilaisuus rakennetaan

Aina todellinen tarve selvittäen, liiketoiminta ohjaavana tekijänä,
räätälöidysti ja laadukkaasti.

1. Perehtyminen

Organisaation tilanteeseen ja tarpeisiin sekä tilaisuuden tavoitteisiin.

2. Suunnittelu

Tilaisuuden räätälöinti asiakkaan aito tarve ja kehittämisen tavoitteet huomioiden. Suunnittelun kohteena: tavoitteet, teemat, tilat, aikataulutus, menetelmät, työkalut, tilaajan avainhenkilöiden ja fasilitaattorin roolit, dokumentoinnin vastuut sekä mahdollisen palautteen kerääminen.

3. Toteutus

Tilaisuuden toteuttaminen monimuotoisesti ajatteluttamalla, oivalluttamalla ja toiminnallisesti – mutta pilke silmäkulmassa.

4. Palaute

Osallistujapalautteen keruu yhdessä sovitulla tavalla.

1. Perehtyminen

Organisaation tilanteeseen ja tarpeisiin sekä tilaisuuden tavoitteisiin.

2. Suunnittelu

Tilaisuuden räätälöinti asiakkaan aito tarve ja kehittämisen tavoitteet huomioiden. Suunnittelun kohteena: tavoitteet, teemat, tilat, aikataulutus, menetelmät, työkalut, tilaajan avainhenkilöiden ja fasilitaattorin roolit, dokumentoinnin vastuut sekä mahdollisen palautteen kerääminen.

3. Toteutus

Tilaisuuden toteuttaminen monimuotoisesti ajatteluttamalla, oivalluttamalla ja toiminnallisesti – mutta pilke silmäkulmassa.

4. Palaute

Osallistujapalautteen keruu yhdessä sovitulla tavalla.

”Tämä oli meille ihan uudenlainen tapa työskennellä. Koko henkilöstö pääsi mukaan kertomaan omia ajatuksiaan siitä, mihin meidän kannattaa panostaa tulevaisuudessa. En ole aiemmin kuullut työkavereiden pohdintoja edes yhteensä niin paljon kuin yhden päivän aikana. Vetäjillä oli iso rooli. He innostivat ja rohkaisivat käymään keskusteluita – vähän vaikeistakin aiheista. Yhteenveto oli myös arvokas, kaikki saivat positiivista palautetta eikä kukaan jäänyt mököttämään. Näitä lisää, kiitos!”